MEDIA Dynamics IN HYBRID REGIMES:

STATE-OWNED AND INDEPENDENT NEWSPAPERS
DURING THE ARAB SPRING IN EGYPT

By:
Hillary Crawford

The Department of Political Science
in partial fulfillment of the requirements
for the degree with honors
of Bachelors of Arts
The University of Michigan
March 2015

Advised by Mark Tessler



TABLE OF CONTENTS

AcCKNOWIEdZemMENtS. ... .ot e 1
ADSTIACE. ..ttt il
INtrOAUCHION. ... .ee e e 1
Literature ReVIEW . ......uiit ittt e e 9
Data and MeEaSuIement. ... .....ouuiuitintittitiit e e 17
HyPOtheses. . ...voei i 30
FINAINES. ..o e 40
Summary and ConcluSION. ..........c.viuiiiii et eee e e 56

LAMItatioNS. . ..o ettt e 60
APPCIAIX. ..ot e 62



ACKNOWLEDGEMENTS

First and foremost, I would like to thank my thesis advisor, Mark Tessler,
for guiding me through this process. After days of worrying about what my next
step would be, I walked out of each of our meetings with purpose, always feeling
reassured and motivated. Our conversations have begun transitioning from thesis
topics to real world issues and I enjoy these discussions more than anything.

I would also like to immensely thank Mika LaVaque-Manty for insisting
that we, as honors students, should be more confident in our work and stop all that
self-effacing nonsense. Although it was for a short semester only, assisting you in
research inspired me both to think more critically and to look forward to carrying
out my own research project— this thesis. Of the many professors I’ve had at the
University, I have worked with you for the most semesters and I appreciate all of
the time you’ve taken to answer my questions and discuss anything from film
theory to journalism with me.

Lastly, but never least, I would like to thank my friends and family for
listening to my concerns and believing in my ability to complete this thesis, even
when I myself had doubts. Amazingly, you were right. The thesis is finished and

here I am, pondering the next step in my post-thesis life.



ABSTRACT

Inspired by Egypt’s recent uprising against former president Hosni
Mubarak and its resulting hybrid regime, this research seeks to distinguish
disparities between the content and tonality of an Egyptian state-owned online
English language publication and one that is independently owned. I assign scores
to one hundred and twenty articles, sixty published by Al-4hram and sixty
published by Egypt Independent, based on negativity towards the Brotherhood
during Morsi’s reign and after it ended. Both the character of the paper as well as
time period serves as independent variables. The dependent variable, negativity
displayed towards the Brotherhood, is categorized based on their security,
political and cultural values. Findings reveal that A/l-4hram is significantly more
negative towards the Brotherhood than Egypt Independent only during the period
of Islamist rule, suggesting that state-owned papers do not always operate in favor
of the ruling regime. The difference in negativity between Egypt Independent and
Al-Ahram decreases four-fold after Morsi is removed from office. This is a result
of Egypt Independent’s increased negativity towards the Brotherhood’s security
values. In conclusion, the character of the newspaper is a more accurate predictor
of negativity during the Brotherhood period while time period is a more accurate
predictor of negativity for Egypt Independent. The convergence of negativity
scores after Morsi was ousted prompts further research on the possible decline in
journalistic objectivity among independent papers as well as the role of state-

owned papers in Islamist and non-Islamist, secular regimes.

ii



INTRODUCTION

The “Arab Spring” has been characterized as a Middle Eastern
phenomenon that has “unleashed the forces of emancipation and spirits of social
justice that swept across the region with unprecedented speed, ferocity, and joy”
(Amar and Prashad 2013, vii). These turbulent and relatively rapid political
transitions result in neither immediate democracy nor immediate autocracy.
Measuring the ways in which these new, genre-defiant political regimes shape the
media environment and influence media dynamics is a difficult but necessary
task. Such research has the potential to double as an aid to greater consistency in
freedom of press and speech around the world. Analyzing the media’s
representation of its nation’s political atmosphere also broadens our
comprehension of the ways in which certain media systems function under a
robust set of circumstances. Furthermore, the uncertainty but momentous
currency surrounding Arab Spring nations deems the research not only
compelling, but also pertinent to better understanding media dynamics in our
globalized world. This is especially the case for Egypt and its largest Islamist
group, the Muslim Brotherhood.

Egypt has earned the name, “Mother of the World,” among its people
because of its long, rich history. Much of the nation’s more recent political history
is centered on the rise and fall of Islamist power (Amar and Prashad 2013, 26).
Less than a year after Mohamed Morsi was elected president under the Muslim

Brotherhood’s political wing, the Freedom and Justice Party, the Brotherhood



experienced one of the most intense crackdowns since the 1950s. A.K. Yildirim,
Furman University professor and political Islam scholar, stated in his article on
the future of democracy in Egypt, “This brief but intense episode of Egyptian
politics in the last two years shattered any appearance of a genuine democratic
transition” (2013, 65).

It follows that in totality Egypt is not fully democratic or fully
authoritarian, especially in its current state under the tight surveillance of the
military. For this reason, nations in political limbo, so to speak, have been labeled
as “hybrid.” A hybrid regime is a "political gray zone,” that is characterized
somewhere between “full-fledged democracy” and “outright dictatorship"
(Carothers 2002, 9). The hybrid regime’s gray zone status has made it
synonymous with other terms such as “pseudo-democracy” and “electoral
authoritarianism” (Diamond 2002, 22).

Although the term is not new, the Arab Spring has made it increasingly
relevant to certain Middle Eastern nations such as Egypt, which turned a new
political leaf less than five years ago when Mubarak was toppled. At the time of
Morsi’s election, the Muslim Brotherhood openly acknowledged that Islamic
governance is “best achieved through free and fair elections,” suggesting a
national shift towards liberalism (Rutherford 2013, 237). However, numerous
loopholes permitting unilateral decision-making on behalf of the president remain
in Egypt, in spite of the presence of free and fair elections. In turn, these

exceptions undermine the growth of liberalism. For example, Egypt sustains a



“vast array of laws that regulate the formation and actions of political parties, civil
society groups, and the press (238). For this reason, the Brotherhood must run
under a technically nonreligious platform, hence its political wing, the Freedom
and Justice Party. Moreover, Egypt’s leader can declare a state of emergency,
giving him the authority to executively refute laws that protect the basic freedoms
of citizens, quickly silence opposition, and increase police power and censorship
of media (238). Since the 1967 Arab-Israeli War, Egypt has been under
emergency law intermittently. It was re-declared most recently in August 2013,
when conflict between Brotherhood supporters and the military broke out on the
streets (Reynolds 2013, 1).

Based upon recent history, it is evident that the media dynamics of this
politically turbulent nation have been influenced by multiple transitions and
fluctuating Islamist power. To evaluate these dynamics, I measure the ways in
which journalistic objectivity in Egypt has changed according to two main
independent variables.

The first independent variable is character of the newspaper, which is
defined by its status as independent or state owned. The second independent
variable is time period, which is determined by whether the article of interest was
published during Morsi’s reign or afterwards. I hope to determine whether both or
either of these factors is an indicator of Egyptian media’s portrayal of the Muslim

Brotherhood in either a negative, neutral, or positive light.



Out of the pool of “Arab Spring” and “hybrid” nations, Egypt was chosen
in particular for a few important reasons. Firstly, Egypt is the largest nation in the
Arab region, and is also historically significant. President Gamal Abdel Nasser,
who ruled from 1956 until 1970, was revered as a regional leader of Arab
nationalism after defeating Israel and regaining power over the Suez Canal, a
major trade station (Habeeb 2012, 3). The Egyptian government has undergone
multiple political transitions since late 2011, the first of which began with the
election of the Muslim Brotherhood and evolved into its being officially
characterized as a “terrorist organization” by the current military-run state
(Habeeb 2012, 12). After Mubarak was ousted in December 2011, Morsi was
elected by popular vote. The Supreme Council of the Armed Forces’ General el-
Sisi forced Morsi to resign from office just a short year later after protests
concerning his efficacy as a democratic leader erupted across the nation (Habeeb
2012, 15).

I chose to focus more intently on one specific Egyptian Islamist group—
the Muslim Brotherhood— as opposed to observing a broader scope of Islamist
groups because of the Brotherhood’s persistent and complicated involvement in
Egyptian history. The Brotherhood has been operating in Egypt since the 1920s
and has spread to other nations under different nomenclature since then. Although
it has remained present in Egypt at the societal level, its official political

operations have been banned and cracked down upon intermittently (Nada and



Thompson 2012, 147). Interestingly, the rapid rise and fall of the Brotherhood in
Egypt during the past several years reflects this historical trend.

The two papers of interest are Al-Ahram, a majority state-owned
publication, and Egypt Independent, an independent publication. Both papers are
accessible online and are either translated from Arabic to English or written
originally in English. Al-Ahram was founded in 1875 and is Egypt’s largest and
oldest news organization. After Nasser nationalized the press in 1960, Al-Ahram
earned a reputation as the mouthpiece of the Egyptian government (Encyclopedia
Britannica 2014). Egypt Independent, on the contrary, was founded in November
2011 and stemmed from its parent company, A/-Masry Al-Youm. Egypt
Independent’s reputation has been called into question in recent years.

Al-Masry Media Corporation ceased the publication’s print version after
accusations that the parent company, A/-Masry Al-Youm, was self-censoring
Egypt Independent material. The accusations and subsequent closure of its print
version exemplifies the unguaranteed objectivity of the independent paper and the
external pressures affecting it (Egypt Independent 2013).

The journalistic portrayal of the nation’s political state has inevitably been
influence by political parties, such as the Muslim Brotherhood’s political wing,
the Freedom and Justice Party, and the currently ruling Supreme Council of the
Armed Forces (SCAF). Information flow targeted for foreign nations, as well as
for the domestic population, holds significant potential in a context where citizens

in previously authoritarian nations are beginning to gain more power.



Media is a powerful weapon in the hands of an authoritarian state, a
dissenting party, or the collective people. The status quo interpretations, formed
by the party in power, tug journalists one way, while competing power contributes
an opposite force, complicating the way media portrays a nation to the rest of the
world. Though this system appears to be a simple game of tug of war based upon
partisan influence exercised at the expense of journalistic objectivity, the two
opposing forces are often accompanied by other parties or interest groups, each of
which are vying for power. To complicate the game further, each side has
different motives for attempting to control what information is made transparent.

In the case of Egypt, as well as other nations in the region, Islamists have
gained considerable power. As opposed to being banned altogether from
governmental spheres, they are being more widely accepted as participants in
them (Schwedler 2013, 10). Scholars have attempted to explain Islamists’ rise to
power with various theories that touch on these political groups’ impressive
organizational structure, ability to provide public goods that the regime cannot or
will not provide, religious or ideological tenets, and promises that democracy will
rise from of the ashes of civil conflict (Wegner 2011, 232).

The rise of Islamists in government bodies is controversial not only
domestically, but also internationally as countries around the world take into
account the implications for foreign aid and foreign relations. Google Trends
shows that the third highest number of Google searches for “Muslim

Brotherhood” come from the United States, suggesting that the English language



publication of Egypt Independent and Al-Ahram is loosely geared towards

Americans.

Regional interest

Region | City

Egypt 100 —
United Arab Emirates 48 mmm
United States 43 mm

R Canada 23
Australia 22
United Kingdom 20
Malaysia 19

» View change over time <D <D

“Regional Interest” of search term: “Muslim Brotherhood”
Source: Google Trends

This interconnectedness, made possible by globalization, further emphasizes the
importance of observing not only Egyptian media geared towards the domestic
audience, but also Egyptian media geared towards an American audience. With
this rise of Islamists in government, which is relatively recent, Islamist extremist
groups have become a worldwide concern after a series of terrorist attacks shook
the western world. Media outlets are naively eager to conflate Islam and militancy
under the inappropriate guise of “extremism”, and certain regimes have engrained
similar associations to protect their own legitimacy and suppress threatening

challenges to power. In semi-authoritarian nations in particular, a common



problem is that “the political elite, whether in the government, opposition parties,
or even civil society organizations, has great difficulty reaching the rest of the
society (Olcott and Ottaway 1999, 14).

In contrast to the claims of repressive regimes who perceive Islamists as a
threat to power, Islamists across the Middle East have attempted to coopt
democratic values, regardless of interior motivations and special interests
associated with doing so (Schwedler 2013, 8). Although Americans pay great
attention to the tragic fates befalling western journalists abroad, the ways in which
English language media, produced by Middle Eastern journalists, is compromised
by political parties and threats of detainment has not been studied in depth.
Additionally, analysis of Egypt’s media dynamics will contribute to a world map
of media environments that exist under varying political conditions. In this thesis,
I hope to provide a small albeit narrow window of insight into how and why news
is shaped in Egypt and whether level of objectivity can be correlated with the

character of the paper or the party in power.



LITERATURE REVIEW

This review’s primary purpose is to contextualize the dynamics of
Egyptian news media regarding the Muslim Brotherhood and the varying political
conditions surrounding that news. On a broader scale, it will highlight the relative
lack of research focusing on the media environments in hybrid nations. Egypt’s
case will be framed as a potential foil to the media effects model representative of
stable, democratic nations such as the United States, as well as more authoritarian
ones. A large body of research has contributed to characterizing media
environments under conditions defined by liberalized media and democratic,
political stability. Likewise, political scientists have devoted much time to
uncovering the shape of media under authoritarian rule (James and Whittenn-
Woodring 2012, 115). However, Egypt’s position between democracy and
military authoritarian regime suggests that under these alternative conditions, the
objectivity of its journalism will not fall neatly into either prominent category.
That being said, it is important to assess the state of media in nations undergoing
transition and to do so, we must first understand the relationship between media
and government and how they affect each other.

Although both democratic and authoritarian media environments will be
observed as points of comparison, my research does not attempt to define a new
universal set of media dynamics for hybrid nations. Instead, given the limitations
on time and resources as well as the narrow scope of research, I will explore

Egypt’s media dynamics under the current conditions with the intention of



contributing a small piece to the puzzle of media environments around the world,
which exist under many different circumstances.

A comparative analysis of media systems worldwide will highlight the
ways in which Egyptian media operates under an individualized set of political
constraints and market conditions. Furthermore, isolating the political and
commercial circumstances that distinguish the Egyptian media landscape from
more definitive categorizations will encourage greater overarching questions.
These questions will explore the ways in which a pluralized media scene does not
necessarily imply liberalization or journalistic objectivity and whether or not
media dynamics are environmentally specific.

Any question or topic housed under the umbrella of “media” derives its
rudimentary importance from the assumption that media is also significantly
influential in the political sphere. Media is “vital to the creation and vitality of
civil society; without it, freedom of communication, and thus the foundation of
democratic rule, is undermined” (O’Neil 1998, 2). Before setting out to define the
degree to which external forces impact the content and tone of news, I justify the
significance of news media itself and its ability to shape public opinion even in
the most liberal of societies. This analysis will also double as an overview of the
democratic media environment.

In research done on American media and how it operates in a democratic
setting, scholars often cite the Minimal Effects Model. In his book entitled 7he

Effects of Mass Communication, Joseph Klapper defines the Minimal Effects

10



Model, which lasts from 1948 to about 1960. It suggests that instead of changing
opinion, media propaganda is more likely to reinforce predispositions and prior
attitudes (Klapper 1960, 120).

Persuasion was subsequently broken down into an equation, where its
possibility equals the product of the probability of exposure to a message and the
probability that it is accepted (McGuire 1964, 330). Political awareness and
attitude change are inversely correlated; therefore, citizens in the middle of the
awareness spectrum are most vulnerable to attitude change. Additionally, the
implications are somewhat unsettling since they suggest that the most intelligent
people, who tend to be the most politically aware, are also the most resistant to
new information.

The theory of selective exposure rationalizes the troubling dichotomy
between message reception and acceptance. In their paper, “Selective Exposure
to Information, ” David Sears and Jonathan Freedman define selective exposure as
“any systematic bias in audience composition” (1963, 195). In other words,
individuals, either intentionally or unintentionally, expose themselves to media
that agrees with predispositions such as partisanship, gender, educational status,
interest, and involvement. Disparities in accessibility to digital and print media
that are both dissident and affirmative of authority must be considered in order for
selective exposure to occur. If a country blocks particular opinions from being
expressed publicly, selective exposure will be more difficult to achieve in a

repressive environment.

11



The media effects model of democratic America is foiled by that of
authoritarian governments who intercede in the flow of information to the public.
They “seek, on one side, to fill the mass media with a steady stream of pro-
government messages and, on the other, to stifle independent criticism and
analysis” (Geddes and Zaller 1989, 340). Geddes and Zaller examine patterns of
regime support in Brazil to reveal how effectively authoritarian governments
shape political attitudes. They found that those who are exposed to media but
have high levels of political awareness (have already established political
predispositions) are most likely to resist government-issued propaganda. Those
with low levels of political sophistication rarely expose themselves to media;
hence, they bypass any possibility of being persuaded by it. On the other hand,
those who expose themselves to media and are moderately politically
sophisticated are most vulnerable to being persuaded. This model is congruous
with the possibility of persuasion equation set up by McGuire (McGuire 1964).
Thus, Geddes and Zaller conclude that the Brazilian opinion formation model,
representative of authoritarian nations, conforms to the process of opinion
formation in democratic countries (1989, 346). It seems as though polar opposite
political regimes shape public opinion with equal success.

Now I will transition into a general analysis of the Egyptian media
environment, which exists in a hybrid nation, to highlight the ways it does not fit
the established “democratic” or “authoritarian” conditions. Mubarak’s

inauguration in 1981 marks a significant transition towards a more liberal, albeit

12



intermittently restrictive Egyptian media environment. After a few months in
office, he freed journalists and opposition leaders from prison and allowed
oppositional papers that had been silenced under Sadat to resume publication.
Soon, these opposition papers outnumbered those directly controlled by the state
(Rugh 2004, 200). However, the regime continues, even today, to use Anti-
Terrorist Laws as an excuse to exercise unchecked restrictions on media
supportive of the Islamist insurgency. Although the state cannot directly censor
private media sources, it can intensify penal codes for journalists whose
publications are liable to being vaguely accused of “disrupting social peace” or
“spreading panic” (Rugh 2004, 158). Although there are little official regulations
on content, journalists who accuse the military regime remain vulnerable to legal
challenges, which may increase self-censorship.

In his report on post-revolution Egyptian media policy, Mendel, human
rights NGO director, points out that informal censorship pathways and conditional
intensification of press restrictions in states of emergency combine in a “complex
system of control” (Mendel 2011, 1). Though the existence of independent media
sources should entail an overall more liberalized media environment, the “margin
of freedom allowed for the media has been constantly widening and shrinking, as
it oscillates between the poles of press freedom and government repression”
(Khamis 2008, 262). For example, even though Mubarak exploited the value of
free media, he sentenced a blogger to four years in prison, simply for insulting the

President and making “anti-Islamic” remarks (Weyman 2007, 2). Mendel attests

13



that media repression is heightened when the government is highly focused on
opposing the Islamist insurgency and that even though prior security officials and
members of the Supreme Press Council have been forced out of office in the last
decade, “clear red lines remain,” especially in terms of reporting on authority
(Mendel 2011, 2).

In her comparative analysis of media systems, Sahar Khamis, expert on
Arab and Muslim media, calls Egypt’s media landscape “pluralistic and
paradoxical” (2008, 259). Although access to and participation in media has
become fechnically democratized due to absence of official content censorship
laws, Egypt’s political institutions do not reflect that of a true democracy. Khamis
goes on to reference Hallin and Mancini’s three media models that claim to be
universally representative of “democratized” nations. The Polarized Pluralist
model— the most relevant to this analysis— is exemplary of nations that have
recently undergone democratization and promote state control over media (Hallin
and Mancini 2004, 189). The independent variables observed to construct this
definition include the structure of media markets, political parallelism, journalistic
professionalism, and the role of the state. Khamis suggests that Egypt cannot be
categorized according to these models due to its recent authoritarian history and
incomplete transition into democracy (2008, 260).

Taking ownership of media into account, however, may yield some
results. Democratization and character (ownership) of publication have been

measured extensively as independent variables that influence media freedom. A

14



journal article titled “Who owns the media?”, which observes media ownership in
ninety-seven nations worldwide, finds a negative correlation between government
ownership of media and media freedom (Djankov et. al 2003, 372). This does not
mean that independent news outlets represent the epitome of media freedom. The
study lists dependence on government subsidies, reliance upon government for
sources, and laws restricting reporting as reasons why independent news outlets
might self-censor themselves (Djankov et. al 2003, 369).

After this study was published, another set of researchers addressed the
need to gather data on the relationship between government and media in
transitioning countries. “Much of what we know about the relationship between
news media and government comes from studying the United States, so we need
to learn more about other countries, especially developing and non-democratic
states” (James and Whittenn-Woodring 2012, 115). Specifically, fulfillment of
media’s watchdog role and level of democracy were measured as indicators of
government repression in various nations. The findings suggested that when a
media source is independent and democracy is absent, level of government
repression is equivalent to the case where the media source is dependent upon the
government and democracy is present. This suggests a “tradeoff effect,” meaning
that both conditions, democracy and independent press, should be present in order
to maximize media freedom (James et. al 2012, 129).

In the United States, there is a plethora of media outlets and platforms

accompanied by a relative lack of censorship. Conversely, Egypt’s media

15



environment is significantly more restrictive, by means of its strict penal laws that
encourage self-censorship and threaten imprisonment. In conclusion, the shorter
analysis of Egypt’s past media policies and oscillating degrees of state repression
directly contextualizes how its state of political unrest separates it from more
democratic media models, such as that of the United States. As a result, the
review as a whole highlights the intertwining of political conditions and media
environments and how they are related on a larger scale. Similarly, an analysis of
Egypt’s media model under a hybrid regime will instigate further studies on
nations where Islamists have gained power and governments are in the process of

transitioning.

16



HYPOTHESES

Table 1
Egypt Independent Al-Ahram
Brotherhood Period
July 2012 & January 2013 M, M,
Post-Brotherhood Period
July 2013 & January 2014 M. M,

*Where M represents the mean rating for negativity towards the Brotherhood for
a cohort of thirty articles

Mohamed Morsi was democratically elected as Egypt’s president on June 30,
2012 (BBC News Africa 2015). Sixty articles, thirty from A/-Ahram and thirty
from Egypt Independent, are taken from the time during which Morsi was
president. For each publication, fifteen articles were published in July 2012 and
fifteen articles were published in January 2013.

On July 3™, 2013, Morsi fell from power after protests erupted and General el-Sisi
led a military coup d’état that resulted in the resignation of the nation’s first
democratically elected president. El-Sisi officially assumed presidential office on
June 8" 2014 and has held this place since (BBC News Africa 2015). Sixty
articles, thirty from A/-Ahram and thirty from Egypt Independent, are taken from
the time during which Morsi was not in power. For each publication, fifteen
articles were published in July 2013 and fifteen articles were published in January
2014.

17




There are eight hypotheses in total. They are separated into four sections,
according to sets of varying comparisons between paper, time period, and
subcategory rating. Each set of hypotheses is followed by an explanation, which
references scholarly sources as well as citizen journalist accounts, providing
support for my expectations.

SET |: DIFFERENCES ACROSS PAPERS

This set of three hypotheses pertains to discrepancies in negativity demonstrated
towards the Muslim Brotherhood across the two papers and the two time periods.

Hy: Al-Ahram will be, overall, more negative towards the Muslim Brotherhood
than Egypt Independent is in both time periods.

M;<M;

My <M,

H;: The difference in negativity towards the Brotherhood between Al-Ahram and
Egypt Independent will vary according to time period. The difference will be
larger during the Brotherhood Period.

M3 — M| > [Ms- My

Hj: In both time periods, Al-Ahram will be more negative towards the
Brotherhood’s political, security, and cultural values than Egypt Independent is.

From one time period to the next, the largest subcategorical differences between
papers will be demonstrated by political ratings and security ratings.

[M 3< Ml] Politics, Security, & Culture

[M 4< MZ] Politics, Security, & Culture
[M3—M; | = M 4- M2|] politics > [[M3— M | = M 4- M2 ] culture

[M3—M; | = [M4-Mz|] security > [M3— M| = M4 - M2 ] culture

18



SET | EXPLANATION

Egypt Independent, as its name suggests, is an independent publication that
considers itself a “strong voice of independent and progressive journalism”
(Egypt Independent 2013, 1). It follows that Egypt Independent should have
institutional allegiance to neither the Supreme Council of Armed Forces nor the
Brotherhood’s political wing, and will therefore, remain neutral. On the contrary,
Al-Ahram is majority owned by the state of Egypt (Encyclopedia Britannica 2014,
1). Thus, it is logical that A/-4Ahram will be pressured by the state to criticize the
Brotherhood to a larger degree in order to support the former military order
enacted by SCAF and by el-Sisi. The consistent repression of media by the
military, even under Morsi, will provide further validation of the hypotheses
made.

In her book, Transformations in Egyptian Journalism, Naomi Sakr says
that media repression was marked by the “retention of the old government
controlled press,” which is pioneered by 4/-Ahram, “military summons and
prosecutions for coverage unfavorable to SCAF,” and accusations that journalists
were working towards “foreign agendas” (2013, vii). Although the Brotherhood
was in power for a short time during the post-Mubarak period, the repressive
measures seem to be primarily attributed to the military, or SCAF.

Moreover, Morsi’s approximate one year in office was not an adequate

duration of time to exercise significant influence over A/-Ahram or Egypt

19



Independent, neither of which I suspect will cover the Brotherhood in a positive
light. The former editor of Egypt Independent and current editor of its sister
paper, Mada-Masr, explained repression by the military in an interview with the
trilingual web portal, Qantara. She claims that the military has consistently
controlled the media since Mubarak’s ousting in 2011 and that in areas where
violence and destruction are prevalent, the state is the only source of first hand
news. She adds that although the Brotherhood appointed members of the Shura
Council, who in turn appoints editor-in-chiefs of state papers, the changes were
only “cosmetic” and “didn’t reach the core of these institutions” (Hagmann 2013,
1). Accordingly, I expect that Egypt Independent sought, at the time, to provide
an alternative to the status quo source of news, which is liable to being both
limited and politically biased according to institutional allegiances.

Based on Al-Ahram’s closer relationship to the state and Egypt Independent’s
conscious decision to reflect independence and therefore, objectivity, I
hypothesize that Al-Ahram’s coverage of the Muslim Brotherhood will be more
negative than Egypt Independent’s across both time periods. Although appointees
with Islamist affiliations dominate the Shura Council, state-owned publications
will have already been more accustomed to supporting SCAF, who set up the
elections won by Morsi and subsequently by el-Sisi.

A New York Times article explores A/-Ahram’s immediate undercutting of
Morsi shortly after his election to office. It claims that Egypt’s state media is “at

war” with the new president yet continues to “honor” him as the first freely

20



elected president (Kirkpatrick and El-Sheikh 2012, 1). The contradictory albeit
primarily negative coverage of Morsi supports Attalah’s claim that the military
retains control over media.

Demonstrative of its bias, the only Al-Ahram article that focused on Morsi’s
decision to recall Parliament was one-sided. As opposed to suggesting that
democratization inevitably adopting some power at the military’s expense so that
decisions can be made independent of the military, A-Ahram focuses only on the
negative effects the decision had on the economy (Kirkpatrick and El-Sheikh
2012, 1). The negative attribution to Morsi encourages readers to believe that
Egypt’s president is making decisions unilaterally and these decisions ultimately
detriment the nation. In turn, this decision-making process can be interpreted as a
deviation from the democratic system. Furthermore, Islamists may be associated
with a disruption of Egypt’s political transition into democracy.

Similar political scenarios insinuate that a delicate balance remains
between military authority and Islamist authority. This power struggle explicates
the state’s desire to delegitimize the Brotherhood via media. As mentioned earlier,
Morsi re-appointed the People’s Assembly, thereby violating the prior court
ruling that called for its disintegration (Rashwan 2012, 1). In his blog, “Informed
Comment,” University of Michigan Professor of History Juan Cole explained the
power struggle. He says it was “intended to give SCAF the right to appoint and
oversee the constituent assembly that will draft the new constitution, so as to be in

a position to safeguard the prerogatives of the military and to forestall a total

21



Islamization of the constitution” (2012, 1). Given the sensitivity surrounding the
struggle between Islamists and the military, there will be a primary emphasis, at
least content-wise, on politics.

Likewise, I expect an equal emphasis on security and large differences in
security ratings between the two papers across time periods. Egypt’s State
Information Service Website, which features the continuously scrolling phrase
“Egypt on democratic track,” quotes el-Sisi. He says, “those followers of the
Islamist current are in need of effort, knowledge and rehabilitation in the coming
critical stage” (State Information Service 2014). He also expresses a dedication to
“establishing regional stability and security in our Arab nation” (State Information
Service 2014). The speech was made just weeks following Morsi’s removal from
office. The pending acknowledgment of the Muslim Brotherhood as a terrorist
organization, as well as el-Sisi’s promises to bring about stability, suggest that
media also focused heavily on security values during this pivotal period.

In an article titled “The End of Reciprocity: The Muslim Brotherhood and
the Security Sector,” K.M. Ennarah says the Brotherhood was “poised to play the
role of the guarantor of democratic legitimacy and assimilation of newly
politicized social groups at the same time: the necessary ingredients for stability
in post-revolution Egypt” (2014, 416). Engaging such stability had always been
an important initiative, especially given recent protests and subsequent clashes
between Muslim Brotherhood supporters and opponents. In December 2013, these

values took on a new significance as the SCAF officially declared the Muslim

22



Brotherhood a terrorist organization (Wickham 2013, 162). In the military’s eyes,
the Muslim Brotherhood’s power is antithetical to both stability and security.
Emphasis on these values suggests higher coverage of the Brotherhood’s
violations of them.

Lastly, I hypothesize that differences in each publication’s representation
of Morsi will be more pronounced during Morsi’s reign. I suspect that as the
SCAF gained more power after ousting Morsi from office, Egypt Independent felt
pressure to cover the Brotherhood in a more negative light as not to upset the
military. As a result, [ suspect that Egypt Independent’s coverage of the Muslim
Brotherhood will inch closer to that of A/-Ahram during the Post-Brotherhood

period.

SET II: DIFFERENCES ACROSS TIME PERIODS

This set of two hypotheses pertains to discrepancies in negativity demonstrated
towards the Muslim Brotherhood by each individual publication across two time
periods.

H,4: Negativity towards the Muslim Brotherhood will change across time periods.
M, # M,

M4 # M3

Hs: Both Al-Ahram and Egypt Independent will become more negative in their
overall coverage of the Muslim Brotherhood during the Post-Brotherhood period.

M, <M,

My < M;

23



Hg. The political, security, and cultural scores of both A/-Ahram and Egypt
Independent will become more negative in their coverage of the Muslim
Brotherhood post-Morsi.

M political < Mipotitical

M2 Security < MlSecurity

M2 Cultural < Ml Cultural

M political < M3 political

M4 Security < M3 Security

M4 Cultural < M3 Cultural

SET Il EXPLANATION

Egypt Independent’s and Al-Ahram’s coverage of the Muslim Brotherhood
during July 2013 and January 2014 should be more negative in tone compared to
coverage published when Morsi was in office. This is rooted in claims that under
el-Sisi, the level of repression resorted back to that of earlier years when Mubarak
exercised authoritarian power over the political sphere (Sakr 2013, vi). Although
Adly Mansour, not el-Sisi, served as interim president after Morsi’s ouster, el-Sisi
had already begun building a constituency. EI-Sisi’s victory over Islamist
competition in the June 2014 elections represented Egypt’s political regression
back to a nation ruled, albeit “democratically,” by the military (Sakr 2013, vii).
Moreover, the Reporters without Borders’ “Egypt File” asserts that since Morsi’s
2013 ouster, the military has been pushing a “Sisification” of the media and

“conducting a witch-hunt against journalists working for media directly or

24



indirectly affiliated with the Moslem Brotherhood, which has been banned as a
‘terrorist organization’ since 25 December” (2014, 2). In May 2014, Egyptian
blogger Wael Abbas told Al-Jazeera that repression is at an all time high,
suggesting that repression of journalists worsened after Morsi left office. He said,
“Everyone broadcasts the same propaganda—there is no place for revolutionaries
or Islamists, who are defamed as spies who want to destroy the country" (Reinl
2014, 1). Thus, I predict that self-censorship became more prevalent after
Morsi’s ouster as a way to avoid intensifying government repression via the
military’s authoritative measures.

Additionally, el-Sisi was responsible for Morsi’s ousting. Hence, it is in
his best interest to convince the public he is a better ruler. During these months,
building a credible reputation as a viable candidate for the June 2014 elections
was incredibly pertinent to el-Sisi’s future election to the presidency (Sakr 2013,
vii). In order to build this reputation, el-Sisi branded himself as a man who would
bring about stability and security to the nation (State Information Service 2014).
The Brotherhood was officially declared a terrorist organization by the state on
December 25th, 2013; therefore, it is likely that el-Sisi wanted to paint the
Brotherhood as a threat to the values— stability and security— he supported.

And after 2014 began, a New York Times opinion article revealed el-Sisi’s
long-standing interest in “affecting” media. According to writer Marwan Bishara,
Al-Jazeera leaked video footage of el-Sisi saying, “It takes a long time before

you're able to affect and control the media.” He continued, “We are working on

25



this and we are achieving more positive results, but we have yet to achieve what
we want” (2014, 1). This explicit intention to influence media was likely
intensified as soon as Morsi was ousted from office.

Egypt Independent’s shift towards negative coverage following the
Brotherhood Period is exemplified by an event that occurred during the earlier
2011 military interim period, after Mubarak was ousted and before Morsi was
elected. A December 2011 edition of Egypt Independent was supposed to feature
an opinion article written by Robert Springborg, political scientist and expert on
Egyptian civilian-military relations. In the article, Springborg criticized the
SCAF, but subsequently collaborated with the publication’s editors to omit any
particularly offending comments. Although they diluted the piece’s original
leanings, it was never published. 4/-Masry Al-Youm, an independent publication
from which Egypt Independent stems, later ran an article in the publication’s
Arabic version, accusing Springborg of being a ‘“conspirator against Egypt’s
stability” (Yasin 2011, 1). Later, Egypt Independent’s staff commented, “Even
after 25 January, self-censorship still plagues Egyptian media. As an Egyptian

newspaper, we, too, suffer from it” (Egypt Independent 2011, 1).

26



SET IIl: DIFFERENCES AMONG SUBCATEGORIES
This set of two hypotheses observes the discrepancies in negativity demonstrated

towards the Muslim Brotherhood in each of three categories (political, security,
and culture) across two publications and two time periods.

H7: With time period and paper held constant in each of the 4 cases, political,
security, and cultural ratings will not be equal. Political ratings and security
ratings will be more negative than culture ratings.

MlPolitical < MlCulture and MlSecurity < MlCulture

M2P01itical < MZCulture and MZSecurity < M2Culture

M3P01itical < MSCulture and M3Security < M3Culture

M4P01itical < M4Culture and M4Security < M4Culture

SET Il EXPLANATION

Coverage of topics relevant to political and security issues will be more
negative than coverage related to culture issues simply because culture issues will
be covered less frequently. As conveyed in the Set I and II explanations, politics
and security will be the main focus. In other words, each hypothesis applies
primarily to only two of the three categories. Significant hot button issues include
the power struggle between the two parties, demonstrated by Morsi’s
reappointment of the Shura Council and subsequent cooptation of some military
power, and the court’s ensuing ruling that Morsi’s decision was unconstitutional
(Rashwan 2012, 1). As for security, protests towards the end of Morsi’s truncated

term were frequent and intense. Additionally, the Muslim Brotherhood was

27



declared a “terrorist organization” by the state of Egypt on December 25™ 2013.
This indicates an attempt on behalf of the SCAF to further delegitimize Morsi’s
rule as a Brotherhood and Freedom and Justice Party member (Wickham 2013,
162).

Furthermore, I interpret the military’s own dialogue and suppression of
dissenting forces exemplary of a desire to be perceived as delivering political
stability and squashing the volatile Muslim Brotherhood, who had been declared a
“terrorist organization” by the state. Thus, security and political issues will boast
higher priority during the Post-Brotherhood Period than they did during Morsi’s

reign.

SET IV: OVERALL DIFFERENCES AMONG MEANS

This set of hypotheses reveals the nature of the project in the lens of the largest
scope by attempting to explain the broader picture by comparing each mean to
the average of the other three.

Hs: The overall, political, and security scores of Egypt Independent during the
Brotherhood Period and the overall, political, and security scores of Al-Ahram
during the Post-Brotherhood Period will stand out significantly among the other
90 respective scores. Egypt Independent’s overall, political, and security scores
will be significantly more positive than the rest, while A/-4hram’s overall,
political, and security scores during the Post-Brotherhood period will be more
negative than the rest.

Mi>M w2+ M3 + M4

Ms <M 1+ M2+ M3)

28



SET IV EXPLANATION

These will hold for the political and security categories, as well as the
overall because, as explained above, I expect security and political issues to be of
greatest concern to each publication. Egypt Independent during the Brotherhood
Period and Al-Ahram during the Post-Brotherhood Period will stand out among
the other categories because the former should be the most positive and the latter
should be the most negative. In a sense, this last hypothesis is an extension of H;

and Hs.

29



DATA AND MEASUREMENT

The data collected is intended to measure discrepancies in negativity
towards the Muslim Brotherhood across paper and time period. On a larger scale,
the comparisons will reveal which factors are pertinent to consider while
predicting the press’ negativity towards the Muslim Brotherhood. Although
causation cannot be ensured, correlation between negativity of an article and the
character of the paper along with the time period during which the article was
published may be implied. Negativity towards the Muslim Brotherhood will be
referred to as the dependent variable, while character of paper and time period
during which an article was published will be referred to as the two independent
variables.

Two publications in particular, both of which are English language
Egyptian online newspapers, are of interest in this study. Al-4hram is owned by
the state, while Egypt Independent, as its title suggests, is an independent source
of news. Al-Ahram has earned a reputation for being the “official” mouthpiece of
the state, while Egypt Independent’s original staff has gone on to found and
publish Mada-Masr, considered by American journalists to be the last existing
“objective” source of news in Egypt (Chang 2015, 1). In consideration of its self-
awareness and clear initiative to be “objective,” Mada-Masr would have been an
ideal selection in place of Egypt Independent. However, Mada-Masr did not begin
publishing articles until 2013, which would have made the analysis of articles

published during the Brotherhood Period impossible. Furthermore, A/-Ahram was

30



founded a century earlier than Egypt Independent (Encyclopedia Britannica
2014). The sharp contrast in age of the publication may prove to be
representative of the discrepancies between more traditional and newer styles of
journalism.

Though these differences in each publication’s character potentially
hamper their comparison as “equals,” they work to the project’s advantage
because they represent opposite ends of the press spectrum. Hence, the inherent
discrepancy in age and character of the papers provides a broader basis for
making conclusions on any variance in the dependent variable.

Articles published during two separate time periods are observed in an
attempt to evaluate the extent to which Islamists and the military exercised power
and influence over media. Both A/-Ahram and Egypt Independent articles
published during the months of July 2012, January 2013, July 2013, and January
2014 have been analyzed.

Morsi was elected to the presidency on June 30™, 2012 and ousted on July
3 2013 (BBC News Africa 2015). Thus, articles dated in July 2012 and January
2013 represent the beginning and middle point of the period during which the
majority of the Egyptian government was comprised of Islamists. Although
General el-Sisi was not formally elected to the presidency until June 8", 2014, the
military, led by el-Sisi, was in charge of the nation during the interim period and
was responsible for organizing subsequent elections (BBC News Africa 2015).

Articles dated in July 2013 and January 2014 represent this period of military

31



rule, at its beginning stages and approximate middle point. Military rule over the
state eventually became more permanent upon el-Sisi’s victory in the June 2014
elections.

Al-Ahram articles, organized by the month they were published online,
were obtained from the Lexis Nexis search engine, and sorted by relevancy to the
search term, “Morsi OR Brotherhood.” Since religious parties are banned from
participating in Egypt’s political sphere, Morsi could not run under the party
platform, “Muslim Brotherhood.” Instead, he ran under the Freedom and Justice
Party, a political party formed by Brotherhood members so that they could
participate in government elections (Trager 2011, 1). Therefore, I deemed it
necessary to include “Morsi” in the search box because of his connection with the
FJP and less officially, the Muslim Brotherhood. “Brotherhood” was chosen
instead of “Muslim Brotherhood” because it is a common abbreviated term used
frequently by journalists to refer to the Islamist group. These choices in search
terms were intended to maximize my collection of articles relevant to the
Brotherhood’s rule.

Egypt Independent articles published during July 2013 and January 2014
were also available on Lexis Nexis and obtained by the same method as explained
above. However, the academic search engine’s archive curiously contained no
Egypt Independent articles published during the earlier months of Morsi’s rule.
Egypt Independent articles published in July 2012 and January 2013 were instead

retrieved from the publication’s website using the “advanced search” option to

32



sort by relevancy to the search term “’Brotherhood’” OR ‘Morsi’ OR ‘Morsy.’”
Egypt Independent oftentimes spelled “Morsi” with a “y” whereas A/-Ahram did
not, hence the minor difference in search terms.

Articles are coded on a seven-digit scale of -3 to +3 with 0 representing a
tone of neutrality and -3 representing maximum negativity in tone towards the
Muslim Brotherhood. This coding scheme was applied to three categories:
politics, security, and culture. Content falling in the realm of politics primarily
entailed discussion of policy, elections, or the state of repair in post-revolution
Egypt. Content relevant to security was gauged based on mentions of terrorism or
violence occurring during protests, regardless of whether it was civilians or
figures of authority that committed such acts. Content applicable to culture was
determined based on reference to social justice, women’s rights, detainment of
journalists, and general wellbeing of the community. If article content lacked
relevancy to any category, that category received a rating of “0.” The overall
rating represents the sum of the three categories’ separate ratings. A key of
adjectives that are perceived as either positive or negative in tone was not
uniformly followed because I found that tone was determined more commonly on
the basis of the presence or omission of conflicting viewpoints in each article.
Instead, a positive or negative score of “1” represents the slightest bias, while a
positive or negative score of “3” represents clear statements, made by the article’s
author, that are unquestionably favorable or unfavorable of the Brotherhood or

Morsi. These explicitly biased statements rarely occurred.

33



Coding articles on the basis of tonality is, inevitably, a subjective process.
The development of a particular system for coding, used throughout the research
process, ensured some consistency in the coding procedure. Articles from July
2012 and January 2013 represent the period during which the Muslim
Brotherhood is in power, while articles from July 2013 and January 2014
represent the Post-Brotherhood Period. Thus, there are thirty articles per paper,
per period. This system constitutes a sum of 120 articles in total. Each of the 120
articles is coded according to the three mentioned categories.

To better explain the coding process, I will provide a total of six examples
illustrating how I determined a positive rating and a negative rating for each

category.

PoLiTicAL

An Al-Ahram article titled “Egypt's Muslim Brotherhood rejects new
constitutional declaration” and published in July 2013 during the Post-
Brotherhood Period received a political rating of “-3”. Referring to the rejection
of a political roadmap created by the interim President Adly Mansour, the article
says, “Morsi gave himself wide powers and immunity from judicial oversight,
effectively entrenching bitter polarisation in Egyptian politics, one of the main
reasons millions of Egyptians had demonstrated in demand of early elections on
30 June” (Ahram Online 2013). Here, the authors, who are anonymous, clearly

advocate the publication’s own subjective interpretation of Morsi’s rejection of

34



the roadmap as detrimental to the nation. This unfavorable interpretation
pinpoints Morsi as the sole creator of political polarization in the nation. The
statement, as well as the assumption that this type of behavior on behalf of Morsi
led dissidents to protest on the streets, is unfounded and lacks quotes or facts to
affirm it.

An Egypt Independent article titled “Morsy questions accomplishments of
1952 revolution” and published in July 2012 during the Brotherhood Period
received a political rating of “+2”. In each of the 120 articles, no author made
statements that showed clear, explicit support of Morsi or the Brotherhood;
therefore, no articles received a political rating of “+3”. This article suggests,
however, that Morsi’s criticism of the revolution and its failure to establish
democracy indicates an initiative on his part to make Egypt more democratic. It
hints support for Morsi indirectly by quoting an Egyptian citizen who warns
Egyptian citizens from partaking in the celebration of the continuation of military
rule. The author, who is anonymous, also references Egypt’s history of military-
backed rulers and intentionally mentions that Morsi is the first leader to not have a
military background (Egypt Independent 2012). The article received a “+2”

because it as favorable or hopeful of Morsi as it can be without directly saying so.

SECURITY

An Egypt Independent article titled “National Security Council:

Brotherhood and allies bought arms from abroad” and published in July 2013

35



during the post-Brotherhood period received a security rating of “-3”. The article
claims that investigations showed “the Brotherhood's plan was aimed to distort
the military and paralyze the country with the bloodshed that it had planned,” and
went on to associate the Brotherhood with “extremists” and “mask and armed
terrorists” (Egypt Independent 2013). The explicit association between terrorism
and the Brotherhood along with the sole placement of blame on the Brotherhood
for deaths that occurred during clashes between Morsi supporters and Morsi
opponents amounted the most negative security rating.

Another Egypt Independent article titled “On 25 January, one anniversary
but two commemorations” and published in January 2013 during the Brotherhood
Period received a security rating of “+1”. The article begins by outlining a
Brotherhood service campaign launched in honor of the beginning of the January
2011 uprisings that led to Mubarak’s ousting (Rabie 2013). On the contrary,
Brotherhood opponents planned on taking to the street to protest Morsi’s
performance as president. The juxtaposition of these two “commemorations”
suggests that the Brotherhood is supporting stability and that the opposition is
inciting violence. The article provides viewpoints that both criticize and support
the Brotherhood’s decision and this relative balance erases the possibility of the
article’s receiving a “+2” or a “+3”. Nonetheless, towards the end of the article, a
Brotherhood member is quoted as insisting that the Brotherhood does not plan to
incite violence against protestors. This positive “last word,” so to speak, justifies a

slightly positive rating.

36



CULTURE

An Egypt Independent article titled “Copts wait to see what Morsy's rule
will bring” and published in July 2012 during the Brotherhood period received a
culture rating of “-2”. A student at Cairo University expresses concern that the
Brotherhood will enforce Sharia. “If so, we'll be back in the Middle Ages — we
will see only covered women with almost no rights, like in Saudi Arabia, for
example,” he said. “What we need is a civilized country, and I’m scared that the
Muslim Brotherhood and Mohamed Morsy won’t bring that to us” (Nguyen
2012). The reference to the “Middle Ages” and deviation from a “civilized
country” suggests cultural backwardness. Since this is expressed by a source and
not by the author directly, the article received a considerably negative score of ““-
27,

Another Egypt Independent article titled “Living on borrowed time:
Morsy's political economics” and also published in July 2012 during the
Brotherhood period received a culture rating of “+2”. The article explains the
implications of a new social allowance raise for public sector workers. The
articles quotes supporters of the incentive and those who believe it will lead to
inflation; however, such criticism of the plan does not attack the character of the
Brotherhood itself (Marroushi 2012). The author goes on to include the insight of
a Brotherhood member who claims the raise will help thousands of citizens.

Though some sources disapproved of the plan, the dissent was never presented as

37



an argument against the Brotherhood’s values or a claim that those values are

backwards.

RELIABILITY

The employment of two additional coders improved reliability and guided
me in refining my own coding process. Furthermore, I recoded a third of the
articles two months after the initial coding session to evaluate and improve, when
necessary, my own consistency in coding. Initially, two students were hired to
code 20 articles each. The 20 articles were selected randomly from each paper and
time period. They were copied and pasted into a document with the date and
paper name omitted from each article to avoid possible preconceptions among the
coders. To ensure clarity of methodology and consistent level of background
knowledge, the coders also received a synopsis of Egypt’s political situation as of
2011, along with an explanation of what type of content fits under each category.
Upon receiving the results, I arranged meetings with the coders to gain a better
understanding of the discrepancies in our ratings. For example, if a coder rated a
particular article as positive and I had rated it as very negative, I asked him or her
to explain their coding process for this single article. From there, I considered
both viewpoints and altered my scoring methodology accordingly. Thus, I
recoded three quarters of the articles.

One of these coders agreed to code another 20 articles, which were also

selected randomly. The differences between my own ratings and the coder’s

38



ratings of the second set of articles was considerably less than in the first set. The
two coders were college students with little specialized knowledge of Egypt, but
enough general knowledge to understand its current political state, as well as the
Arab Spring. Refer to pages 76-77 of the appendix for the specific comparisons
between the coders’ ratings and my own.

Ideally, more coders would have been involved if given more time and
resources to locate credible coders. Even so, the comparisons were invaluable in
aiding my refinement of my own coding process and in remembering to set aside
the “extra” background knowledge I have on the topic of Egyptian journalism that
most citizens reading the articles would not have. Additionally, the resultant data
set would have been more conclusive if a greater quantity of articles had been
coded. In this case, spending additional time coding articles would have
unfortunately taken away from the level of analysis, as well as the depth of the
thesis itself and the time taken to write it. Readers should be cautious of
interpreting the findings as representative of absolute truths or causation. That
being said, the 120-article data set establishes a strong basis for furthering the
research and providing insight into how well and to what degree a paper’s
character and the party in power can help predict the objectivity of an article. Due
to the fact that causation cannot be drawn from this study, the thesis stands as a
more exploratory project that sets groundwork for future research of media

environments and the political conditions under which they exist.

39



FINDINGS

Table 1: Statistics for Al-Ahram articles

Overall

Political

Security

Culture

Brotherhood
Period
(M;)

-0.80

-0.57

-0.23

Post-
Brotherhood
Period

(My)

-0.83

-0.33

-0.50

Brotherhood
Period

(03)

1.27

0.97

0.63

Post-
Brotherhood
Period

(04)

1.39

1.03

0.82

40




Table 2: Statistics for Egypt Independent articles

Overall Political Security Culture

Brotherhood
Period

0.2 0.1 0.03 0.07
M)

Post-
Brotherhood
Period -0.56 -0.26 -0.43 0
(My)

Brotherhood
Period

1.42 0.99 0.18 0
(o1)

Post-
Brotherhood
Period 1.21 0.91 0.96 0

(02)

41




Figure 1

Mean Negativity

0.4

0.2

-0.2

-0.4

-0.6

-0.8

Means Across Paper- Brotherhood Period

-, .. =

Overall

itics .rity Culture

W Al-Ahram

K Egypt Independent

Subcategories

42




Figure 2

Mean Negativity

-0.9

Means Across Paper- Post Brotherhood
Period

Culture

& Al-Ahram

K Egypt Independent

Subcategories

43




Figure 3

Difference from Brotherhood period to post-

Brotherhood period

Differences in Mean Negativity Across Time

0.4

0.2

-0.2

-0.4

-0.6

-0.8

Period

—
Overall

Politi

Culture

& Al-Ahram

E Egypt Independent

Subcategories

44




T-tests determined whether the differences between means were significant in a
majority of these hypotheses. Although some differences were not quite
statistically significant, they closely approached it; therefore, differences that
remain unconfirmed should not be ruled out. Instead, the implications of a
possible significant difference, based upon a larger sample size for example,
should be considered.

SET |: DIFFERENCES ACROSS PAPERS

This set of three hypotheses pertains to discrepancies in negativity demonstrated
towards the Muslim Brotherhood across both two papers and two time periods.

Hy: Al-Ahram is, overall, more negative towards the Muslim Brotherhood than
Egypt Independent is overall in both time periods.

M ; < M;: Confirmed. The difference between -0.80 and 0.2 is statistically
significant. The overall mean rating of Egypt Independent during the Brotherhood

Period is significantly more positive than that of Al-4hram during the same time
period. p=0.0056 < 0.05; t=2.88.

M, < M;: Unconfirmed. Although -0.83 is less than -0.56 the difference is not
statistically significant. This can be said with a large amount of confidence
because p= 0.43 > 0.1. The overall mean rating of Egypt Independent during the
Post-Brotherhood period is not significantly more positive than that of A/-4Ahram
during the same time period.

H;: The difference in negativity towards the Brotherhood between Al-Ahram and
Egypt Independent will vary according to time period. The difference will be
larger during the Brotherhood Period.

M3 — My| > |[Ms- My|: Confirmed. 1 > 0.27; H; confirms that the difference
between Egypt Independent and Al-Ahram during the Brotherhood period is
significant, but the same cannot be said for the difference during the Post-
Brotherhood period. Thus, we can conclude that the difference between the
dependent variable, M being negativity towards the Brotherhood, across papers is
greater in the Brotherhood period than during the Post-Brotherhood period, during
which Egypt Independent’s mnegativity, in each subcategory, more closely
approaches that of Al-Ahram.

45



Hj: In both time periods, Al-Ahram will be more negative towards the
Brotherhood’s political, security, and cultural values than Egypt Independent is.
From one time period to the next, the largest subcategorical differences between
papers will be demonstrated by political ratings and security ratings.

M 3 < Mi] poliies: Confirmed. The difference between -0.57 and 0.1 is
statistically significant. Egypt Independent’s mean political rating is significantly

more positive than that of A/-4Ahram during the Brotherhood period.
p=0.011 <0.05; t=2.64

[M3< Mi] security: Unconfirmed. Although -0.23 < 0.03, the difference is not
statistically significant. Egypt Independent’s mean security rating is not
significantly more positive than that of A/-4hram during the Brotherhood period;
however, the -0.20 is worth noting and researching further.

[M3< Mi] cutue: Unconfirmed. 0.07 is slightly greater than 0. The difference
between the mean culture ratings of Egypt Independent and Al-Ahram during the
Brotherhood Period is negligible and not statistically significant.

[M4< M3] politics: Unconfirmed. Although -0.33 is slightly less than -0.26, the
difference is quite small and not statistically significant. Egypt Independent’s
mean political rating is not significantly more positive than that of A/-Ahram
during the Post-Brotherhood period.

[M4< M;] seccurity: Unconfirmed. Although -0.50 is slightly less than -0.43, the
difference is not statistically significant. Egypt Independent’s mean security rating
is not significantly more positive than that of A/-Ahram during the Post-
Brotherhood period.

[M4< Mz] cuture: Unconfirmed. Both means equal 0. Across both paper and time
period, the culture ratings show little variance.

[[M3— M | — [M4- M2 ] politics > [[M3— Mi | — M 4 - M2|] culture:

Confirmed. The number, 0.60, obtained by subtracting the difference in political
ratings of Al-Ahram and Egypt Independent during the Post-Brotherhood period
from that same difference during the Brotherhood period is much greater than the
number, 0.07, obtained by doing the same for cultural ratings. This suggests that
there is more variance in political scores across both paper and time period than
there is in cultural scores, which tend to remain neutral.

46



[Ms— M| — [M4-Ma ] seeurity > [[M3— Mi | — [M4- Ma|] culture:

Confirmed: The number, 0.19, obtained by subtracting the difference in security
ratings of Al-Ahram and Egypt Independent during the Post-Brotherhood period
from that same difference during the Brotherhood period is greater than the
number, 0, obtained by doing the same for cultural ratings. This suggests that
there is more variance in security scores across both paper and time period than

there is in cultural scores, but less variance in security scores than there is in
political scores.

SET | IMPLICATIONS

Overall, Egypt Independent is significantly more positive than A/-Ahram
in its ratings, but only during the Brotherhood period. According to the data sets,
the difference between the overall scores of Egypt Independent and Al-Ahram
during the Brotherhood period is almost four times greater than the same
difference during the Post-Brotherhood period. Thus, the character of the paper
(whether it is independent or not) is an accurate predictor of negativity only when
the Brotherhood is in power. During the Brotherhood Period, only political ratings
between papers vary significantly. Al-Ahram’s political ratings are much more
negative than those of Egypt Independent. Although the difference between the
security scores of Al-Ahram and Egypt Independent during the Brotherhood
period is not statistically significant, it should still be considered as a noticeable
difference. Security ratings, in this case, are still secondary for an additional
reason. Political issues may have received the most coverage during the

Brotherhood period simply because of the recent elections. Protests did not

47



significantly erupt again until the latter days of Morsi’s reign. Thus, it is logical

that the media would prioritize political issues before security issues at this point.

SET Il: DIFFERENCES ACROSS TIME PERIODS

This set of two hypotheses pertains to discrepancies in negativity demonstrated
towards the Muslim Brotherhood by each individual publication across two time
periods.

H,4: Negativity towards the Muslim Brotherhood will change across time periods.

M, # M;: Confirmed. The difference between -0.56 and 0.2 is statistically
significant. Egypt Independent’s mean overall rating during the Brotherhood
period is significantly more positive than its mean overall rating during the Post-
Brotherhood period. p=0.030 < 0.05; t=2.23

M; # Ms: Unconfirmed: The difference between -0.83 and -0.80 is not
statistically significant. It is negligible because -0.83 can be rounded to -0.80.
Little variance in the overall mean rating of A/-Ahram from one time period to the
next suggests that for the state-owned paper, the nature of the ruling regime (time
period) is not as large of a factor in predicting negativity towards the Brotherhood
in the I had expected it to be.

Hs: Both Al-Ahram and Egypt Independent will become more negative in their
coverage of the Muslim Brotherhood during the Post-Brotherhood Period.

M, < M;: Confirmed. The difference between -0.56 and 0.2, as explained above,
is statistically significant. The same can be said for the mean security ratings, for
which -0.43 < 0.03, p= 0.011, and t= 2.64. This suggests that for Egypt
Independent, an independent publication, the party of the ruling regime (time
period) is a necessary factor to consider in predicting its negativity towards the
brotherhood.

M, < M3: Unconfirmed. The difference between -0.83 and -0.80 is negligible and
not statistically significant. Al-Ahram’s overall mean rating remained fairly
constant from one time period to the next, suggesting the party of the ruling
regime isn’t a reliable factor for predicting negativity towards the Brotherhood.

48



Hg. The political, security, and cultural scores of both A/-Ahram and Egypt
Independent will become more negative in their coverage of the Muslim
Brotherhood during the Post-Brotherhood Period.

[M; < Mi] politicai: Unconfirmed. The difference between -0.26 and 0.1 is not
statistically significant. This can be said with a fair amount of confidence because
p=0.14>0.1.

[My < Mi] sccurity: Confirmed. The difference between -0.43 and 0.03 is
statistically significant. Egypt Independent’s security scores became increasingly
more negative over time after Morsi was ousted. p=0.012; t=2.58

[M; < Mi] culturai: Unconfirmed. There is no significant difference between 0 and
0.07. For Egypt Independent, there is little to no change in cultural scores
overtime.

[Ms < M3] politicai: Unconfirmed. A/-Ahram actually becomes more positive in
political ratings overtime as the average rating increases from -0.57 to -0.33.
However, the difference is negligible because p= 0.36 > 0.1 and is most definitely
not significant. There is little difference in 4/-Ahram’s political ratings from one
time period to the next.

[M4 < M3] security: Unconfirmed. Although -0.50 < -0.23, the difference is not
statistically significant and this can be said with confidence because

p= 0.16 > 0.1. There is little difference in A/-Ahram’s security ratings from one
time period to the next.

[Ms < M3] cultural: Unconfirmed. During both time periods, Al-Ahram’s culture
ratings remain neutral.

SET Il IMPLICATIONS

Time period is a significant predictor of the negativity of both overall and
security ratings for Egypt Independent but not for Al-Ahram. For Al-Ahram, none
of the scores become significantly more negative after Morsi is ousted; instead,
they remain negative and relatively constant. Hg indicates that for Egypt

Independent scores, security ratings experience the largest shift in tone overtime.

49



Security ratings likely experienced the largest shift towards negativity after Morsi
was ousted because of SCAF’s official statement deeming the Brotherhood a
terrorist organization on Dec. 25" 2013. This most likely prompted more
frequent coverage of the Brotherhood’s status as a terrorist organization and in an
unspoken way discouraged the independent publication from publishing
viewpoints contrary to the government’s declaration (Habeeb 2012, 15). Doing so
could have proven dangerous, especially because of the intense crackdown on

Brotherhood members and the imprisonment of Morsi.

SET Ill: DIFFERENCES AMONG SUBCATEGORIES

This set of two hypotheses observes the discrepancies in negativity demonstrated
towards the Muslim Brotherhood in each of three subcategories (political,
security, and culture) across two publications and two time periods.

H7: With time period and paper held constant in each of the 4 cases, the ratings
for political, security, and culture values will not be equal. Political and security
ratings will be more negative than culture ratings.

Mipotitical < Miculture: Unconfirmed. 0.1 is not less than 0.07. This suggests that
Egypt Independent’s cultural and political scores during the Brotherhood Period
were not significantly positive or negative and that, on average, they both
remained relatively neutral towards the Brotherhood.

Miseeurity < Micuire: Unconfirmed. Although 0.03 is slightly less than 0.07, the
difference is exceedingly small and not statistically significant. Similarly to Egypt
Independent’s mean political score during the Brotherhood period, its mean
security score during this time is also fairly neutral.

Mapotitical < Macuiture: Unconfirmed: The difference between -0.26 and 0 is not
statistically significant. This can be said with a large degree of confidence
because p=0.12 > 0.1. Even so, the difference should be acknowledged as an
indicator of Egypt Independent’s greater coverage of political than cultural issues
during the Post-Brotherhood period.

50



Mbosecurity < Macuiure: Confirmed. The difference between -0.43 and 0 is
statistically significant. p=0.017 < 0.05; t=2.45. Egypt Independent’s mean
security score during the Post-Brotherhood Period is significantly more negative
than its mean culture score. This suggests both that security issues receive greater
coverage during this time and that the paper’s level of negativity towards the
Brotherhood’s security values needs to be analyzed further.

Mspolitical < Mscuiture: Confirmed. The difference between -0.57 and 0 is
statistically significant. p=0.0021 < 0.05; t=3.22. A/-Ahram’s mean political score
during the Brotherhood Period is significantly more negative than its mean
cultural score. This indicates greater coverage of political issues and encourages a
closer look at the significance of 4/-Ahram’s level of negativity towards the
Brotherhood’s political values.

Missecurity < Macuiure: Confirmed. The difference between -0.23 and 0 is exactly on
the cusp of being statistically significant. p= 0.05; t= 2.0. We will assume that if
the sample size was slightly larger, A/-Ahram’s mean security rating during the
Brotherhood Period would be significantly more negative than its cultural rating.

Mupotitical < Macuiure: Unconfirmed. Although -0.33 is noticeably less than 0, the
difference is not statistically significant. p=0.068 > 0.05; t= 1.86. However, since
p < 0.1, there is a possibility that had the sample size been larger, Al-Ahram’s
political scores during the Post-Brotherhood period would have been significantly
more negative than the culture scores.

Museeurity < Macuire: Confirmed. The difference between -0.50 and 0 is
statistically significant. p= 0.0015 < 0.05; t=3.34. A/l-Ahram’s mean security score
during the Post-Brotherhood Period is significantly more negative than its mean
cultural score. This indicates greater coverage of security issues than cultural

issues and shows that in terms of security topics, Al-4hram is not neutral towards
the Muslim Brotherhood during this time period.

SET Il IMPLICATIONS

There is almost no variance in the culture scores for each paper during
both time periods. Culture scores remained consistently neutral and in only two
cases, received slightly above and below neutral scores, resulting in a mean score

of 0.07 for Egypt Independent during the Brotherhood period. After reading each

51



article and rating it according to the three categories, it was apparent that the
majority of articles did not focus on cultural issues. Hence, they received a “0”
not because they covered culture neutrally, but because issues relevant to culture
were discussed minimally, if at all. This indicates that political and security issues
were of greater concern for both papers, during both time periods. The difference
between cultural, political, and security scores is smallest for Egypt Independent
during the Brotherhood period. Political and security issues were definitely given
attention, unlike culture issues, but they were often covered neutrally; hence, there
is a difference between the neutral political and security scores and the neutral
cultural scores.

Overall, cultural topics, including social rights and women rights in
particular, are not discussed by either publication for two possible reasons. Firstly,
it is possible that such issues spark little debate or concern because they are not a
problem in that society. Conversely, it is also possible that authority figures look
down upon or even condemn dialogue critiquing such culturally sensitive issues. I
lean towards the second possibility. Regardless, lack of coverage of a topic does

not automatically entail society’s lack of concern for it.

SET IV: OVERALL DIFFERENCES AMONG MEANS
This set of hypotheses reveals the nature of the project in the lens of the largest
scope. This hypothesis attempts to explain the broader picture by comparing each

mean to the average of the other three.

Hs: The overall, political, and security scores of Egypt Independent during the
Brotherhood Period and the overall, political, and security scores of Al-Ahram

52



during the Post-Brotherhood Period will stand out significantly among the other
90 respective scores. Egypt Independent’s overall, political, and security scores
will be significantly more positive than the rest, while Al-Ahram’s overall,
political, and security scores during the Post-Brotherhood period will be more
negative than the rest.

M;>M M2 +m3 + m4): Confirmed. The difference between the overall scores, 0.2
and -0.78, is extremely significant. p= 0.0006 < 0.05; t= 3.55. The political ratings

of Egypt Independent, during the Brotherhood period, like the overall ratings, are
also significantly more positive than the rest. p=0.019 < 0.05; t=2.38

M4 <M 1 +m2 +m3): Unconfirmed. The difference between -0.83 and -0.39 is
not statistically significant. A/-Ahram’s mean ratings during the Post-Brotherhood
period are not significantly more negative than the average of the other 90 scores.

SET IV IMPLICATIONS

In comparison to the average of the other ninety ratings, only those of
Egypt Independent during the Brotherhood Period stood out significantly among
the rest. Of those scores, the overall and political scores were significantly more
positive than those same sets of scores from the other 90 articles. Since A!/-
Ahram’s negativity towards the Brotherhood during neither the Brotherhood
Period nor the Post-Brotherhood period, is significant in comparison to the mean
of the other ninety scores, it appears as though the tone of the state-owned paper
was not affected by the change in presidency. I interpret this as suggesting that
although Morsi was elected to office, the military retained influence over media
during both time periods. In the Brotherhood Period, Al-Ahram is significantly
more negative towards the Muslim Brotherhood than Egypt Independent, which is

almost neutral towards the Brotherhood at this time. In this particular instance, the

53



state-owned paper is curiously more negative towards the regime in power. This
finding is interesting for two main reasons.

Firstly, Al-Ahram’s negativity towards the Muslim Brotherhood, to which
the president belongs, during Morsi’s presidency problematizes the commonly
held assumption that state-owned papers tend to favor the party in power. In this
case, during the Brotherhood period, the state-owned paper appears to be an organ
of the old regime, SCAF. This prompts the question: What is the role of a state-
owned paper if it is not promoting the state’s political leader? Does this only
occur under Islamist regimes?

Secondly, the significance of the degree to which Egypt
Independent’s political and overall scores are more positive than the rest (Egypt
Independent during the Post-Brotherhood period and Al-Ahram during both
periods) suggests the possibility that the presence of Islamists in government does
not have a significant effect on the neutrality of an independent paper. For those
who believe democracy and Islamism are incompatible, the independent press’
relative objectivity may also come as a surprise. On the contrary, it is also
possible that the Brotherhood’s time in office was simply cut short and as a result,
they lacked the momentum necessary to noticeably influence media. In other
words, if Morsi had been in power for a longer period of time, perhaps the
independent press would not be as objective.

Additionally, Egypt Independent’s almost neutral tone towards the

Brotherhood, during the Brotherhood period, insinuates one of two possible

54



implications. Firstly, it is possible that the Brotherhood had insufficient time to
affect the independent publication, as discussed above. Secondly, it is also
possible that the Brotherhood was exercising significant influence on the
independent publication and that had it not, Egypt Independent would have
covered the Brotherhood more negatively as opposed to neutrally. Pressure from
the Brotherhood to avoid covering it in a negative light may have been present.
Although we have no way of knowing for certain, the second option deserves
more skepticism. A/-Ahram’s negative coverage of the Brotherhood while Morsi
was in power suggests that the Islamist government simply did not have the
ability to affect media during this time. If it had the ability to affect media, the
state-owned publication would have logically been the first to model favorable

coverage of the ruling regime. And this was not the case.

55



SumMMARY & CONCLUSION

As a future journalist, the objective dissemination of information is of
great concern to me. Objectivity and honesty in journalism is invaluable,
especially in countries that are politically unstable and at times repressive—
countries such as Egypt. The shutting down of Egypt Independent’s print version
in 2013 shows how independent, and perhaps dissenting views, are being
repressed; however, the source of repression and reason for it is oftentimes not
immediately transparent. After Egypt Independent’s print version was shut down,
the editors founded a new publication called Mada-Masr, which The Guardian
has since dubbed “the news website that’s keeping press freedom alive in Egypt”
(Chang 2015, 1). The title of the article alone hints that press freedom in Egypt is
in danger.

After hand coding one hundred and twenty articles, which were divided
into four subsections based on character of paper (independent or state-owned)
and time period (Brotherhood in power or Post-Brotherhood), some shifts in
negativity towards the Brotherhood were significantly apparent. Though the
causes for such shifts cannot be isolated for certain, the two independent
variables, being character of paper and time period, should be regarded as tools
for predicting negativity towards the Brotherhood. The two independent variables
are broad in scope, but serve as a necessary first step to assessing the media

environment of Egypt under certain basic conditions.

56



According to the data, time period is a significant indicator of negativity
towards the Brotherhood only for the independent publication, Egypt
Independent. For this publication, the mean security category ratings were
primarily responsible for the shift, as they grew significantly more negative
during the Post-Brotherhood Period after Morsi was ousted from office. Security
ratings likely became more negative because of the el-Sisi’s official statement
made on Dec. 25th, 2013, which declared the Muslim Brotherhood a terrorist
organization and thus began a crackdown on group members. Upon being ousted,
Morsi was arrested and imprisoned (Habeeb 2012, 15).

Complimenting this finding, the character of the paper (independent or
state-owned) was only significant for the Brotherhood period. During Morsi’s
presidency, Al-Ahram’s political ratings were significantly more negative than
those of Egypt Independent. Though security issues were of most concern during
the Post-Brotherhood Period, after Morsi was imprisoned and protests erupted
again, political concerns proved to be top priority during the Brotherhood period.
There are countless explanations for this topical focus. The most plausible has to
do with the ongoing political struggle between SCAF and the Muslim
Brotherhood upon Morsi’s election to office.

In fact, it is possible that SCAF was acting “behind the scenes” even
during Morsi’s time in office. Two particular findings support this explanation.
Firstly, there is no significant difference between Al-4hram’s ratings during the

Brotherhood Period or after it. The publication maintained a rather constant

57



negativity in both political and security ratings overtime. Contrary to common
assumption, this suggests that the state-owned paper, Al-Ahram, was not
supporting the party in power during the Brotherhood period. This implies
remnants of loyalty to the previous source of political power, SCAF. Secondly,
because time period is a significant indicator of negativity for Egypt Independent,
which becomes more negative overtime, but not for A/-Ahram, it is evident that
the scores of the independent and state-owned publications begin to merge with
each other. The intersecting scores could indicate an increase in self-censorship
on behalf of the independent paper after Morsi was ousted and SCAF regained
power. On the contrary, Egypt Independent may have censored itself during the
Brotherhood period if the Brotherhood pressured it to refrain from negative
coverage. However, I am more inclined to believe that self-censorship became
more prevalent during the Post-Brotherhood period because of the simultaneous
drop in security ratings and condemnation of Brotherhood supporters by the
military.

Most interestingly, these findings suggest that state-owned papers do not
always support the state’s leading party, seriously putting into question the role of
state-owned papers in hybrid regimes. The fact that Egypt’s first freely elected
president was Islamist is especially compelling and more research would be
required to determine whether state-owned papers act uncharacteristically in other
political environments. In particular, it would be most informative to observe the

character of state-owned papers in political environments where Islamists have

58



not been included in government bodies and contrastingly, where Islamist
government is regarded as the status quo. These additional observations could
help discern whether the Islamist nature of government plays a role in the state-
owned papers’ refusal to support the state’s ruling party. On the surface, it may
seem as though the ruling party has full control over the state, but in reality, there
are often other significant players working behind the scenes. For Egypt, SCAF
likely retained much of its power over Egypt even after Morsi was elected to
office.

Additionally, the prevalence of self-censorship in hybrid regimes and the
repercussions if such censorship is not achieved requires further research. For
example, Egypt Independent’s coverage of the Muslim Brotherhood’s security
values became significantly more negative after Morsi was ousted and SCAF
regained power; however, we cannot isolate SCAF or el-Sisi as the catalyst or
cause of the independent paper’s self-censorship. Even if SCAF is the culprit, it
remains unclear as to whether the same self-censorship would occur under a
previously ruling regime that was not so closely associated with the nation’s
military. It is also unclear as to whether the same results would occur if the
military were weak. Is Egypt Independent’s shift in negativity a result of SCAF’s
desire to gain popularity by criticizing the Islamist opponent or are there other
motivations involved? Furthermore, would the same shift in negativity occur if

the prior regime were run by Islamists and not by the military?

59



The data I have collected from the cohort of 120 articles suggests that both
the character of the paper and time period are factors that should be taken into
account while determining the objectivity of a paper during a given time period.
Most significantly, Egypt Independent’s slant in coverage of the Brotherhood
began to approach that of the state-owned paper, Al-4hram, after Morsi was
ousted from office. The decreasing differentiation between the two papers is a
testament to the threats faced by independent journalism in Egypt. The
independent publication became more negative during the Post-Brotherhood
Period, but we cannot immediately attribute military rule to less neutral coverage
on behalf of independent papers.

To understand how future research can improve and build upon this thesis,
it is important to consider limitations. The biggest limitation confronted in the
process is the number of articles coded, as well as the small number of additional
coders. These particular setbacks made it impossible to ensure one hundred
percent coding reliability on my part. If given more time, I would have not only
hired more coders and coded more articles, but I would have also expanded upon
my scope of research. From a broader perspective, this research prompts further
study not only of other nations with hybrid regimes. Also, analysis of a set of
nations where the military plays varying roles would shed light on the more
specific political conditions under which independent and state-owned media will

intersect in their slant of coverage.

60



Additionally, as opposed to observing only Egypt, I would have taken a
look at more Arab Spring nations and gathered data on their collective coverage
of Islamists to gauge domestic support for and varying representations of Islamist
parties. From there, I would like to expand upon the concept of press freedom and
how it may, or may not, be increasingly endangered in spite of globalization and
greater accessibility to news through multimedia platforms.

Most broadly, this thesis constitutes one step towards determining whether
media dynamics are environment-specific. In the past, the media dynamics of
both democratic and authoritarian nations have been studied in-depth, but
categorizing nations’ regimes is not always a precise process. Certain nations,
such as Egypt, do not fall neatly into the democratic or the authoritarian genre but
nevertheless deserve the same level of attention for the sake of defining the
varying natures of media environments around the world. Assessing any given
media environment and the variables that affect its dynamics is pertinent to
eventually confronting and mending its flaws. Although Egypt is just one small
piece of the puzzle, this research provides a starting point from which the
influences on Egyptian press may become more transparent to both journalists

and audiences alike.

61



APPENDIX

HYPOTHESES
Table 1
Egypt Independent Al-Ahram
Brotherhood Period
July 2012 & January 2013 M, M;
Post-Brotherhood Period M, M.

July 2013 & January 2014

62




FINDINGS

Findings: Table 1: Statistics for Al-Ahram articles

Overall Political Security Culture

Brotherhood
Period

-0.80 -0.57 -0.23 0
(M;)

Post-
Brotherhood
Period -0.83 -0.33 -0.50 0

(My)

Brotherhood
Period

1.27 0.97 0.63 0
(03)

Post-
Brotherhood
Period 1.39 1.03 0.82 0

(04)

63




Table 2: Statistics for Egypt Independent articles

Overall Political Security Culture

Brotherhood
Period

0.2 0.1 0.03 0.07
M)

Post-
Brotherhood
Period -0.56 -0.26 -0.43 0
(My)

Brotherhood
Period

1.42 0.99 0.18 0
(o1)

Post-
Brotherhood
Period 1.21 0.91 0.96 0

(02)

64




Figure 1

Mean Negativity

0.4

0.2

-0.2

-0.4

-0.6

-0.8

Means Across Paper- Brotherhood Period

I, o, . =

Overall

Irity Culture

& Al-Ahram

K Egypt Independent

Subcategories

65




Figure 2

Mean Negativity

Means Across Paper- Post Brotherhood
Period

-0.2 A

-0.3 A

-0.4 -

-0.5

Culture

& Al-Ahram

K Egypt Independent

-0.6

-0.7

-0.8

-0.9

Subcategories

66




Figure 3

Difference from Brotherhood period to post-

Brotherhood period

Differences in Mean Negativity Across Time
Period

0.4

0.2

0 . .

—
Overall Politi i Culture

-0.2
& Al-Ahram

-0.4 K Egypt Independent

-0.6

-0.8

Subcategories

67




CODING DATA CHARTS

Al-Ahram Coding July 2012

Politics Security Culture Overall
1 1 0 0 1
2 1 0 0 1
3 1 0 0 1
4 0 0 0 0
5 0 0 0 0
6 0 0 0 0
7 -1 0 0 -1
8 0 0 0 0
9 0 0 0 0
10 0 0 0 0
11 0 0 0 0
12 +1 0 0 +1
13 0 -2 0 -2
14 0 0 0 0
15 -2 0 0 -2

68




Al-Ahram Coding January 2013

Politics Security Culture Overall
1 -1 0 0 -1
2 -1 0 0 -1
3 -2 0 0 -2
4 -1 0 0 -1
5 0 0 0 0
6 0 0 0 0
7 -1 0 0 -1
8 -2 -1 0 -3
9 -1 0 0 -1
10 -1 0 0 -1
11 -2 0 0 -2
12 -1 -2 0 -3
13 -2 0 0 -2
14 -1 0 0 -1
15 -2 -2 0 -4

69




Al-Ahram Coding July 2013

Politics Security Culture Overall
1 2 0 0 2
2 0 -2 0 -2
3 -2 0 0 -2
4 0 -1 0 -1
5 0 -1 0 -1
6 -1 0 0 -1
7 0 0 0 0
8 0 0 0 0
9 0 0 0 0
10 +1 0 0 +1
11 0 -2 0 -2
12 -3 0 0 -3
13 0 0 0 0
14 0 0 0 0
15 -2 0 0 -2

70




Al-Ahram Coding January 2014

Politics Security Culture Overall
1 -1 -2 0 -3
2 -2 -2 0 -4
3 0 0 0 0
4 0 -1 0 -1
5 -1 0 0 -1
6 0 0 0 0
7 0 -1 0 -1
8 +1 +1 0 +2
9 0 -2 0 -2
10 0 0 0 0
11 0 -1 0 -1
12 0 -1 0 -1
13 0 0 0 0
14 -2 0 0 -2
15 0 0 0 0

71




Egypt Independent Coding July 2012

Politics Security Culture Overall
1 0 0 0 0
2 -2 0 0 -2
3 1 0 2 3
4 0 0 0 0
5 1 0 0 1
6 -1 0 0 -1
7 1 0 0 1
8 2 0 0 2
9 1 0 0 1
10 -1 0 0 -1
11 0 0 0 0
12 0 0 -2 -2
13 0 0 0 0
14 0 0 -1 -1
15 +1 0 0 +1

72




Egypt Independent Coding January 2013

Politics Security Culture Overall
1 2 1 1 4
2 -2 0 0 -2
3 0 0 0 0
4 -1 0 0 -1
5 -1 0 0 -1
6 0 0 0 0
7 0 0 0 0
8 0 0 2 +2
9 0 0 -1 -1
10 0 0 0 0
11 0 0 0 0
12 0 0 +1 +1
13 +2 0 0 +2
14 0 0 0 0
15 0 0 0 0

73




Egypt Independent Coding July 2013

Politics Security Culture Overall
1 -1 0 0 -1
2 -2 0 0 -2
3 1 0 0 1
4 -1 0 0 -1
5 0 -2 0 -2
6 0 +1 0 +1
7 1 0 0 1
8 0 0 0 0
9 0 0 0 0
10 0 0 0 0
11 0 0 0 0
12 0 0 0 0
13 -3 0 0 -3
14 0 -3 0 -3
15 0 0 0 0

74




Egypt Independent Coding January 2014

Politics Security Culture Overall
1 0 0 0 0
2 0 0 0 0
3 0 0 0 0
4 0 0 0 0
5 0 0 0 0
6 0 0 0 0
7 0 -2 0 -2
8 0 0 0 0
9 0 -2 0 -2
10 0 0 0 0
11 0 0 0 0
12 0 -1 0 -1
13 0 -2 0 -2
14 -3 0 0 -3
15 0 -2 0 -2

75




Coding For Reliability: Set I

S[H] |C[H] |O[H] [P[1] |S[1] |C[1] [O[1] |P[2] |S[2] |C[2] |O[2]
-2 0 -2 -2 -2 0 -4 -1 -2 0 -3
0 0 -2 -1 -2 0 -3 -1 -1 0 -2
-2 0 -3 -2 -2 0 -4 -1 0 0 -1
0 0 0 -1 0 0 -1 1 0 0 1
0 0 -1 -1 0 0 -1 -2 0 0 -2
0 0 -1 1 0 2 3 0 0 3 3
+1 0 +2 1 1 0 2 1 0 1 2
-1 0 -1 0 -1 0 -1 0 -1 0 -1
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 1 0 0 1 1 0 1 2
0 0 7 B B 0 -6 -1 -3 0 -4
0 0 1 2 0 3 5 1 0 3 4
0 0 -2 -2 0 0 -2 0 0 -2 -2
0 0 -2 -1 0 0 -1 -1 0 0 -1
0 -1 -1 -1 0 -2 -3 -3 0 0 -3
0 0 0 -1 0 0 -1 -2 0 0 -2
0 0 1 1 0 1 2 -3 0 -1 -4
0 0 0 1 0 0 1 1 0 0 1
0 0 0 0 1 1 2 3 0 1 4
0 0 0 1 0 0 1 1 0 0 1

* Where P= political scores, S= security scores, C= cultural scores and O= overall
scores. My scores are identified with “[H]” while “[1]” and “[2]” represent the
scores determined by my additional coders.

76




Coding For Reliability: Set I1

* This is the second round of sample coding, completed only Coder 1.

77



BIBLIOGRAPHY

“Al-Ahram | Egyptian Newspaper,” Encyclopedia Britannica, last modified April 16",
2014. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/10277/Al-Ahram.

Al-Awadi, Hesham. In Pursuit of Legitimacy : The Muslim Brothers and Mubarak,
1982-2000. London, GBR: I.B. Tauris, 2005. ProQuest ebrary.

Amar, Paul, and Prashad, Vijay, eds. Dispatches from the Arab Spring : Understanding
the New Middle East. Minneapolis, MN, USA: Univ Of Minnesota Press, 2013.
ProQuest ebrary.

Bishara, Marwan. “Egypt’s War on Journalism.” New York: The New York Times,
February 11, 2014.

Bradley, John R. “Egypt Is Witnessing Less Freedom of Expression than under
Mubarak or Morsi.” Daily News Egypt. August 23, 2014. Accessed January 16,
2015. http://www.dailynewsegypt.com/2014/08/23/egypt-witnessing-less-
freedom-expression-mubarak-morsi-john-r-bradley/.

Carothers, Thomas. “The End of the Transition Paradigm.” Journal of Democracy 13,
no. 1 (2002): 5-21. doi:10.1353/j0d.2002.0003.

Cole, Juan. “Morsi Provokes Constitutional Crisis in Egypt by Recalling Parliament.”
Informed Comment, July 9™, 2012. http://www.juancole.com/2012/07/morsi-
provokes-constitutional-crisis-in-egypt-by-recalling-parliament.html.

Diamond, Larry Jay. “Thinking About Hybrid Regimes.” Journal of Democracy 13,
no. 2 (2002): 21-35. doi:10.1353/j0d.2002.0025.

Djankov, Simeon, Caralee McLiesh, Tatiana Nenova, and Andrei Shleifer. “Who
Owns The Media?” Journal of Law and Economics 46 (2): 341-381. 2003.

“Egypt Independent 2009-2013 | Egypt Independent.” Egypt Independent. April 25,
2013. Accessed January 19, 2015. http://www.egyptindependent.com/news/egypt-
independent-2009-2013.

“Egypt Profile.” BBC News. Accessed February 25, 2015.
http://www.bbc.com/news/world-africa-13315719.

“Egypt: Self-Censorship and the Military Hinder Press Freedom.” Index on
Censorship. December 2011. Accessed February 25, 2015.

78



http://www.indexoncensorship.org/2011/12/egypt-self-censorship-scaf-press-
freedom-egypt-independent/.

Ennarah, Karim Medhat. “The End of Reciprocity: The Muslim Brotherhood and the
Security Sector.” South Atlantic Quarterly 113, no. 2 (March 20, 2014): 407-18.
doi:10.1215/00382876-2644194.

Geddes, Barbara, and Zaller, John. “Sources of Popular Support for Authoritarian
Regimes.” American Journal of Political Science Issue 33:2 (1989): 319 — 347.
Accessed on JSTOR.

Habeeb, Mark William. Egypt: The Middle East in Turmoil: Conflict, Revolution, and
Change. Santa Barbara, CA: Greenwood, 2012. [1]-17. Gale Virtual Reference
Library.

Hagmann. “The Media Are PR Machines of the Military.” Qantara.de - Dialogue with
the Islamic World. Accessed February 25, 2015.
http://en.qantara.de/content/interview-with-lina-attalah-the-media-are-pr-
machines-of-the-military.

Hallin, Daniel C. and Mancini, Paolo. “Comparing Media Systems: Three
Models of Media and Politics”. New York: Cambridge University Press. 2004.

Lynch, Sarah. “Egypt Faces a New, Harsher Kind of Repression.” US4 Today, Nov.
23" 2014. http://www.usatoday.com/story/news/world/2014/11/23/egypt-police-
state-mubarak/19266761/.

Jamal, Amal. “State-Building and Media Regime Censoring the Emerging Public
Sphere in Palestine.” International Communication Gazette 63, no. 2-3 (May 1,
2001): 263—82. doi:10.1177/0016549201063002010.

James, Patrick, and Whitten-Woodring, Jenifer. “Fourth Estate or Mouthpiece? A
Formal Model of Media, Protest, and Government Repression.” Political
Communication 29, no. 2 (April 1, 2012): 113-36.
doi:10.1080/10584609.2012.671232.

Khamis, S. “Modern Egyptian media: transformations, paradoxes, debates
and comparative perspectives.” Journal of Arab and Muslim Media Research 1: 3,
pp 259-277. 2008.

Kirkpatrick, David D., and Mayy El Sheikh. “President Morsi of Egypt Is Undercut by
State-Run Media.” The New York Times, July 13, 2012, sec. World / Middle East.
http://www.nytimes.com/2012/07/14/world/middleeast/president-morsi-of-egypt-
1s-undercut-by-state-run-media.html.

79



Klapper, Joseph Thomas. "The Effects of Mass Communication." Free Press.
Columbia University, 1961: 120-124.
http://search.proquest.com/docview/302052818?accountid=14667.

Mcguire, W. J. "Resistance and Persuasion." The Journal of Abnormal and Social
Psychology 63.2 (1964): 326-32.

Mendel, Toby. "Political and Media Transitions in Egypt: A Snapshot of Media Policy
and Regulatory Environment." Internews (2011): 1-23.

Olcott, Martha Brill, and Marina Ottaway. "The challenge of semi-authoritarianism."
Carnegie Paper No 7 (1999).

O’Neil, Patrick H. Communicating Democracy: The Media and Political Transitions.
vi, 225 p. Boulder: Lynne Rienner, 1998. http://hdl.handle.net/2027/.

“Ownership Diversity in Muslim Media Systems | WIA Report.” Accessed November
25, 2014. http://www.wiaproject.org/index.php/68/ownership-diveristy-in-
muslim-media-systems.

“PressTV-Egypt Media Controlled: Journalist.” Accessed January 16, 2015.
http://www.presstv.com/detail/2013/11/02/332536/egypt-media-controlled-
journalist/.

Rashwan, Nada Hussein. “UPDATE 2: Morsi Reinstates Egypt’s Dissolved Lower
House; Assembly to Meet ‘within Hours’ - First 100 Days - Egypt - Ahram
Online.” Accessed February 25, 2015.
http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/47174/Egypt/Politics-/In-surprise-
move,-Morsi-reinstates-Egypts-dissolve.aspx.

Reinl, James. “Egypt’s Media Freedom at All-Time Low?”” May 24, 2014.
http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/05/egypt-media-freedom-at-all-
time-low-201452473559670359.html.

Reynolds, James. BBC: Cairo. “Egypt Declares National Emergency.” BBC News. 14
August 2013. http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-23700663.

Rugh, William. “Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab
Politics.” Westport, CT: Praeger. 2004.

Rutherford, Bruce K.. Princeton Studies in Muslim Politics : Egypt after Mubarak :

Liberalism, Islam, and Democracy in the Arab World. Princeton, NJ, USA:
Princeton University Press, 2013. ProQuest ebrary.

80



Sakr, Naomi. Transformations in Egyptian Journalism. London, GBR: .B. Tauris,
2013. http://site.ebrary.com/lib/alltitles/docDetail.action?docID=10773046.

Schwedler, Jillian. “Islamists in Power? Inclusion, Moderation, and the Arab
Uprisings.” Middle East Development Journal 5, no. 1 (2013): 1-18.

Sears, David O., and Jonathan L. Freedman. Commitment, Information Utility, and
Selective Exposure. Ft. Belvoir: Defense Technical Information Center, 1963.

“State Information Services Sisi Asks for People’s Mandate to Face Violence,
Terrorism.” State Information Service: Egypt. July 25, 2013. Accessed January
21, 2015.
http://www.sis.gov.eg/En/Templates/Articles/tmpArticleNews.aspx? ArtID=69084
#.VL ZzYu3bww.

“State Information Services Speech by H.E. President Abdel Fattah El-Sisi after
Signing the Power Handover Document.” State Information Service: Egypt.
Ittihadiya Palace: June 8, 2014.” Accessed January 21, 2015.
http://www.sis.gov.eg/En/Templates/Articles/tmpArticles.aspx? ArtID=78261#.

Thompson, Douglas and Nada, Youssef. Inside the Muslim Brotherhood: The Truth
about the World's Most Powerful Political Movement. London: Metro Publishing,
2012. Proquest ebrary.

“Time for an Independent Conversation | Egypt Independent.” Accessed February 25,
2015. http://www.egyptindependent.com/opinion/time-independent-conversation.

Trager, Eric. "The Unbreakable Muslim Brotherhood." Foreign Affairs. October 2011.
http://www.foreignaffairs.com/articles/68211/eric-trager/the-unbreakable-muslim-
brotherhood.

Wegner, Eva. Islamist Opposition in Authoritarian Regimes : The Party of Justice and
Development in Morocco. Syracuse, NY, USA: Syracuse University Press, 2011.
Accessed March 20, 2015. ProQuest ebrary.

Weyman, George. “Western journalists report on Egyptian bloggers”.
Nieman Reports: 61, p. 2. 2007.

Wickham, C.R. EGYPT-The Muslim Brotherhood: Evolution of an Islamist Movement.
Vol. 68, 2013.
http://search.proquest.com.proxy.lib.umich.edu/docview/15460086427pq-
origsite=summon.

81



Yasin, Sara. “Egypt: Self-Censorship and the Military Hinder Press Freedom - Index
on Censorship | Index on Censorship.” Index on Censorship, December 5, 2011.
http://www.indexoncensorship.org/2011/12/egypt-self-censorship-scaf-press-
freedom-egypt-independent/.

Yildirim, A. K. "Military, Political Islam, and the Future of Democracy in Egypt."
Insight Turkey 15, no. 4 (Fall, 2013): 61-68. Proquest Ebrary.

82



